Please wait...

Sukker og søtning

2. januar 2019 by Marlene Andresen0

Hvorfor er det så mye oppstyr rundt sukker, og hvorfor er det ikke helt klart hva som er best av sukker og kunstig søtning?

For meg er det snakk om to onder, og hvilke av dem som verst. Personlig holder jeg meg unna kunstig søtning, bruker sukker innimellom, men bruker oftest kokosblomstsukker eller honning.

For noen år siden skrev jeg et annet innlegg om sukker og søtning. Da fant jeg artikler på nett som gjenga historien til aspartame, og da hvordan det til slutt ble godkjent. Det skulle ta 16 år med søknader for det ble godkjent. Grunnen til avslag var fordi forskningsprøvene viste kroniske hudsykdommer, svulst og kreft på dyr. Grunnen til godkjenning tilslutt kan være fordi sjefen for NutraSweet, bedriften som har patent på aspartame, ble inkludert i styret til den daværende amerikanske presidenten Ronald Reagan.

Offentlige forskningsrapporter og helsedirektoratet kan betrygge oss om at kunstig søtning er helt ufarlig. Det er også mye motstridene informasjon og annen forskning som viser til at det kan være veldig farlig. Derfor velger jeg det glatt bort. Uansett er jeg for å velge mat som faktisk kommer fra noe levende, og ikke fra laboratorier.

Hvitt, raffinert sukker ble introdusert som et fantastisk produkt som ga oss energi og kjempegod smak. Nå vet vi at denne energistigningen ikke er så heldig, og også ganske kortvarig. Det er mange baksider til tilsatt sukker, blant annet hyperaktivitet, økt appetitt, avhengighet, betennelsesdannende, næringstappende, irritasjon og angst. Jeg har lenge vært nysgjerrig på hvorfor sukker gjør dette med kroppen og hvorfor det er mer sunt enn f.eks honning, når honning inneholder flere kalorier. Og grunnen jeg fant var ganske lett å forstå. Sukker har ingen næring og må forbruke vitaminlagrende til kroppen for å klare å omdanne sukker til energi. Honning og annen naturligsøtning bringer sine egne vitaminglager til egen forbrenning. B-vitaminlagrene som raffinert sukker stripper, kan innimellom være fra deler av nervesystemet, og på den måten påvirke sukker vår psyke negativt.

For barn er dette enda mer viktig å vite, da barns inntak av sukker kan føre til adrenalinstigning 10 ganger nivået til sukkerinntaket. Dette kan gi barn hjertebank og skjelvinger og føre til konsentrasjonsvansker, hyperaktivitet og angst. Ikke minst vil inntak av sukker redusere immunforsvaret til voksne, men spesielt små barn.

Så mitt budskap er å være varsom med hvitt sukker og kunstig søtning. Det finnes så mange gode alternativ. Å gi godteri og brus til små barn er virkelig en stor bjørnetjeneste. Og til deg selv; vær god mot deg selv, forebygg din helse og test ut alternativer.


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


naturlignokhvit

Ta vare på din helse

Kontakt meg:
marlene@naturlignok.no
+47 92490089
Rasmus Winderens vei 51, 0373 Oslo

Copyright Naturlignok 2018. All rights reserved.